PTRS.....menyempurnakan kecemerlangan!!!!!!!!!!

• Konsep pengajaran berorientasikan pepeiksaan. • Nota padat dan komprehensif disampaikan melalui modul percuma. • Setiap modul direka mengikut nota yang berasakan kepada soalan-soalan peperiksaan. • Sesi kaunseling oleh KPMI diberi secra PERCUMA agar pelajar dpat mencpai tahap prestasi yang cemerlang. • Kumpulan tutor / guru tuisyen terdiri daripada guru pakar yang memeriksa kertas peperiksaan kerajaan atau ahli panel penggubal soalan peperiksaan.

Bacaan Surah Al - Mulk

SPIES up your life !!!

SPIES up your life !!!

Khamis, 26 November 2009

SALAM PERJUANGAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!dari AGS.

Kewajipan Menyertai Perjuangan Islam
Banyak orang Islam menyangka bahawa cukup sekadar mempunyai nama sebagai orang
Islam mengucap dua kalimah syahadat untuk menjadi seorang muslim yang diredhai
Allah. Anggapan ini tidak benar . Ini kerana untuk menjadi orang Islam seseorang itu
perlu memenuhi syarat syarat penting yang berkaitan dengan keimanan dan perbuatan
tertentu yang berkaitan dengan rukun iman, Islam dan jihad. Pengertian ini dapat kita
simpulkan dari firman Allah:
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِي 
قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّھَ وَرَسُولَھُ لَا یَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّھَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّھِ وَرَسُولِھِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاھَدُوا بِأَمْوَالِھِمْ 
وَأَنفُسِھِمْ فِي سَبِیلِ اللَّھِ أُوْلَئِكَ ھُمُ الصَّادِقُونَ
“Orang orang Arab badui itu berkata; kami sudah beriman, namun katakanlah kamu
belum beriman , Cuma katakanlah kamu baru masuk Islam dan iman belum (benar-benar
masuk) dalam hati kamu. dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir
dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amalanl kamu,
kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.
Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang
percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak
ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan
Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya).”
Ertinya keimanan dan keislaman seseorang itu perlu dibuktikan dengan tekad dan usaha
perjuangan yang menunjukkan kesungguhan seseorang itu menjadi hamba Allah yang
mendaulatkan agamanya. Islam bukan sekadar beberapa kalimah yang dituturkan tapi
adalah suatu Iltizam dan komitmen yang lengkap dan menyeluruh terhadap ajaran Islam.
Sebab itu dalam Surah al Baqarah :208-209 terdapat ayat yang menegaskan:
یَا أَیُّھَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّھُ لَكُمْ
عَدُوٌّ مُّبِینٌ
فَإِن زَلَلْتُمْ مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْكُمُ الْبَیِّنَاتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّھَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ
“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan
mematuhi) segala hukum-hukumnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan;
sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.
2
Maka kalau kamu tergelincir (dan jatuh ke dalam kesalahan disebabkan tipu daya
Syaitan itu), sesudah datang bukti keterangan yang jelas kepada kamu, maka ketahuilah
bahawasanya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana…”.
Seorang muslim yang benar ialah orang yang memperjuangkan seluruh dimensi ajaran
Islam baik akidah, syariah, politik, ekonomi, pendidikan dan seterusnya.
Orang yang tidak mahu memperjuangkan politik Islam umpamanya, tidak mahu
menjadikan Islam landasan perjuangan politiknya adalah mereka yang terang-terang
mempunyai sikap bercanggah dengan perintah Allah dalam surah al Taubah ayat 38-41
یَا أَیُّھَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِیلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِیلِ اللّھِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ 
أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِیلٌ
إِلاَّ تَنفِرُواْ یُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِیمًا وَیَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَكُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیْئًا وَاللّھُ 
عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِیرٌ
إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّھُ إِذْ أَخْرَجَھُ الَّذِینَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَیْنِ إِذْ ھُمَا فِي الْغَارِ 
إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِھِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّھَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّھُ سَكِینَتَھُ عَلَیْھِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ
تَرَوْھَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّھِ ھِيَ الْعُلْیَا وَاللّھُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ
انْفِرُواْ خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاھِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِیلِ اللّھِ ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن 
كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
38.Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu:
Pergilah beramai-ramai berjuang di jalan Allah, kamu merasa keberatan (dan suka
tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka
dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana
kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup)
di akhirat kelak.
[39] Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berjuang pada jalan Allah membela
agamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya
dan Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain dan kamu tidak akan dapat
menggugat Allah sedikitpun . (ingatlah) Allah Maha Kuasa mengatasi segala-galanya.
[40] Mengapa kamu tidak mahu menyokongnya (Nabi Muhammad) pada hal Allah
sendiri telah menyokongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari
negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka
berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau
berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan rasa tenteram
dan damainya kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera
3
(malaikat) yang kamu tidak melihatnya . (Dalam masa yang sama ) Allah jadikan seruan
(dasar syirik) orang-orang kafir itu rendah dan hina . (Sebaliknya) Allah jadikan dasar
perjuanganNya (Islam) mulia dan tinggi Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
[41] Berangkatlah kalian beramai-ramai (untuk berjuang di jalan Allah), samada dalam
keadaan ringan (dan mudah bergerak) mahupun dalam keadaan berat (disebabkan
berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kalian di
jalan Allah (untuk membela Islam). Itu adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu
mengetahui.
Penganut agama Islam yang sebenarnya ialah mereka yang sedia berangkat dan keluar
berjuang untuk menegakkan cita-cita Islam dalam segala dimensinya yang mungkin.
Mereka tidak dihalang oleh kesempitan hidup atau dilalaikan oleh kesenangan
kebendaan. Mereka rela berkorban apa sahaja demi Allah dan Rasul. Mereka sedar
bahawa jika mereka tidak bingkas berjuang keimanan mereka akan dipersoalkan oleh
Allah dan amalan mereka menjadi sia-sia.
Pada zaman Rasulullah dahulu orang yang enggan berjihad dan enggan pergi berhijrah
bersama Rasulullah dihukum dengan hukuman yang berat . Allah berfirman dalam Surah
al Taubah ayat 81-90
فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِھِمْ خِلاَفَ رَسُولِ اللّھِ وَكَرِھُواْ أَن یُجَاھِدُواْ بِأَمْوَالِھِمْ 
وَأَنفُسِھِمْ فِي سَبِیلِ اللّھِ وَقَالُواْ لاَ تَنفِرُواْ فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَھَنَّمَ أَشَدُّ حَ  را لَّوْ كَانُوا
یَفْقَھُونَ
فَلْیَضْحَكُواْ قَلِیلاً وَلْیَبْكُواْ كَثِیرًا جَزَاء بِمَا كَانُواْ یَكْسِبُونَ 
فَإِن رَّجَعَكَ اللّھُ إِلَى طَآئِفَةٍ مِّنْھُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِيَ أَبَدًا 
وَلَن تُقَاتِلُواْ مَعِيَ عَدُ  وا إِنَّكُمْ رَضِیتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَالِفِینَ
وَلاَ تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْھُم مَّاتَ أَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَىَ قَبْرِهِ إِنَّھُمْ كَفَرُواْ بِاللّھِ وَرَسُولِھِ 
وَمَاتُواْ وَھُمْ فَاسِقُونَ
وَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُھُمْ وَأَوْلاَدُھُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللّھُ أَن یُعَذِّبَھُم بِھَا فِي الدُّنْیَا وَتَزْھَقَ 
أَنفُسُھُمْ وَھُمْ كَافِرُونَ
وَإِذَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُواْ بِاللّھِ وَجَاھِدُواْ مَعَ رَسُولِھِ اسْتَأْذَنَكَ أُوْلُواْ الطَّوْلِ 
مِنْھُمْ وَقَالُواْ ذَرْنَا نَكُن مَّعَ الْقَاعِدِینَ
رَضُواْ بِأَن یَكُونُواْ مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِھِمْ فَھُمْ لاَ یَفْقَھُونَ 
4
لَكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَھُ جَاھَدُواْ بِأَمْوَالِھِمْ وَأَنفُسِھِمْ وَأُوْلَئِكَ لَھُمُ 
الْخَیْرَاتُ وَأُوْلَئِكَ ھُمُ الْمُفْلِحُونَ
أَعَدَّ اللّھُ لَھُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِھَا الأَنْھَارُ خَالِدِینَ فِیھَا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ 
وَجَاء الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الأَعْرَابِ لِیُؤْذَنَ لَھُمْ وَقَعَدَ الَّذِینَ كَذَبُواْ اللّھَ وَرَسُولَھُ 
سَیُصِیبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ مِنْھُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan di belakang (tidak ikut serta berjuang)
merasa seronok disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di Madinah) dan
mereka tidak suka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah;
malah mereka (menghasut pula dengan) berkata: Janganlah kalian semua keluar
(berperang) pada musim panas ini. Katakanlah (wahai Muhammad): "Api Neraka
Jahanam itu jauh lebih panas lagi, kalaulah mereka sedar.
Oleh itu biarkanlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini); namun mereka akan menangis
banya kkelak (di akhirat), sebagai balasan terhadap apa yang mereka lakukan.
Maka jika Allah mengembalikan engkau kepada segolongan dari mereka (orang-orang
yang munafik itu di Madinah), kemudian mereka meminta izin kepadamu untuk keluar
(ikut serta berperang), maka katakanlah: Kamu jangan sekali-kali keluar bersamasamaku
buat selama-lamanya dan kamu samasekali tidak akan memerangi musuh
bersama-samaku; justeru kamu dahulu telah rela tinggal duduk diam di belakang (tidak
ikut berjuang) pada kali yang pertama, oleh itu duduklah kamu bersama-sama orangorang
yang duduk (di belakang).
Dan janganlah engkau(wahai Muhammad) sembahyangkan seorang pun yang mati dari
kalangan mereka itu selama-lamanya dan janganlah pula engkau berdiri di (tepi)
kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya dan
mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
Dan jangan pula engkau terpesona kepada harta benda dan anak-anak mereka, (kerana)
sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengannya di dunia dan hendak
menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka dalam keadaan kafir .
Dan apabila diturunkan satu surah Al-Quran (yang menyuruh mereka): "Berimanlah
kamu kepada Allah dan berjihadlah bersama-sama dengan RasulNya", nescaya orangorang
yang kaya di antara mereka meminta izin (berdalih) kepadamu dengan berkata:
Biarkanlah kami tinggal bersama-sama orang-orang yang tinggal ( di belakang ;tidak
turut berperang).
5
Mereka suka tinggal bersama-sama orang-orang yang ditinggalkan (kerana uzur), dan
(dengan sebab itu) hati mereka di sel mati , sehingga mereka tidak dapat memahami apaapa
lagi.
(Mereka tetap tidak ikut serta) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang beriman
bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka dan mereka itulah orangorang
yang mendapat kebaikan dan mereka itulah juga yang berjaya.
Allah telah menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya anakanak
sungai, mereka kekal di dalamnya; yang demikian itulah kemenangan yang besar.
Dan (kemudian ) datanglah pula orang-orang yang menyatakan alasan keuzurannya
dari orang-orang A'rab, memohon supaya mereka diizinkan (tidak turut berperang),
sedang orang-orang (munafik di antara mereka) yang mendustakan Allah dan RasulNya,
duduk (mendiamkan diri). (Oleh itu) orang-orang yang kafir di antara mereka, akan
dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Golongan mukmin pada zaman dahulu yang telah mengaku beriman tetapi enggan ikut
serta berjuang mendaulatkan Islam telah dihukum sebagai munafik dan kufur oleh Allah.
Allah melarang Nabi mendoakankan mereka dengan berdiri di tepi kubur mereka, Allah
melarang Nabi menyembahyangkan jenazahnya. Ini tentulah kerana perbuatan tidak ikut
serta berjuang menegakkan kedaulatan Islam sebagai suatu dosa besar yang
menghapuskan kekuasaan dan kemegahan Islam.
Sebab itu menjadi seorang muslim bermakna kita mesti iktu serta berusaha mengukuhkan
gerakan Islam , meramaikan bilangan mereka agar kita berjaya di dunia dan di akhirat.
Oleh sebab itu wahai saudara marilah kita bersama-sama dengan golongan ulama dan
cendikiawan ikut serta memperjuangkan Islam. Masuk menjadi ahli parti Islam
semalaysia yang diterajui oleh kalangan ulama dan cendikiawan Islam yang dikenali
ramai demi mendaulatkan ajaran dan syariat Allah di muka bumi ini . Kita tidak mahu
nanti dihukum oleh Allah S.W.T. seperti manusia manusia yang menyimpang dari
ajarannya. Kita tidak mahu mati sebagai insan munafiq yang tidak istiqamah dalam
perjuangan, sebaliknya di humbankan pula oleh Malaikat ke dalam neraka.
AGS
21 Jun 06

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

...SPIEZS REMAJA !!!!

...SPIEZS  REMAJA !!!!

SPIES PELAJAR UNIVERSITY

SPIES PELAJAR UNIVERSITY

PTRS.....menyempurnakan kecemerlangan!!!!!!!!!!

PTRS.....menyempurnakan kecemerlangan!!!!!!!!!!

SPIES hebat !!!!!!!!!!

SPIES hebat !!!!!!!!!!

kecemerlangan & kejayaan adalah milik semua

............kami yakin anda boleh melakukannya...

ANAK ADALAH ASSET PALING BERHARGA !!!
KAMI INGIN MEMBANTU ANAK ANDA MENINGKATKAN
PENCAPAIAN MEREKA DALAM UPSR, PMR, SPM DAN
PEPERIKSAAN DI KOLEJ DAN UNIVERSITI

BANTULAH DAN TINGKATKAN DAYA INGATAN, MINDA,
KEPINTARAN,KECERDASAN DAN KESIHATAN ANAK ANDA.

................"sacrifices" sheilaizrin zaki.....


"sacrifices"

"A wise man once said you can have anything in life if you will sacrifice everything else for it. What he meant is nothing comes without a price.!!!!!!!!!!
So before you go into battle, you better decide how much you're willing to lose. Too often, going after what feels good means letting go of what you know is right, and letting someone in means abandoning the walls you've spent a lifetime building.
Of course, the toughest sacrifices are the ones we don't see coming, when we don't have time to come up with a strategy to pick a side or to measure the potential loss. When that happens, when the battle chooses us and not the other way around, that's when the sacrifice can turn out to be more than we can bear."

aida comel

aida comel

Aida comel

aboy & afiq

aboy & afiq

..........TOKOH............


AL-FARABI, DISAMPING SEBAGAI TOKOH FALSAFAH ISLAM, BELIAU JUGA ADALAH SEORANG TOKOH INTELEKTUAL ISLAM YANG MEMPUNYAI PANDANGAN TERSENDIRI YANG BOLEH DIANGGAP SEBAGAI USAHA REVOLUSI DI DALAM BIDANG PEMIKIRAN ISLAM KHUSUSNYA KEMASYARAKATAN.

abzar56 Sungai Burong



AL-FARABI lebih dikenali dengan gelaran Muallim Al-Sani di kalangan ahli ahli falsafah Islam seperti Ibnu Sina dan Al-Khindi. Selain itu beliau juga terkenal dengan teory polotiknya sebagaimana yang tercatat di dalam karya utamanya Ara’l Ahlil Al-Madinah Al-Fadhilah.

Akan tetapi tidak ramai orang Islam pada waktu itu mengenalinya. Apatah lagi mempelajari serta mengkaji keilmuannya. Maka dengan adanya artikal ini, dapatlah kita bersama sama mengenali serta mengambil sedikit sebanyak khazanah ilmu yang telah berkurun lamanya ditinggalkan.

Menyorot latar belakang kehidupan beliau, nama sebenarnya ialah ABU Nashr ibn Tharkhan ibn Muhamad ibn Auzalag. Beliau dilahirkan pada tahun 259 – 339 Hijrah (872- 941 m) di kota Farab yang sekarang dikenali sebagai Kota Atrar yang terletak di wilayah Turki. Oleh kerana itu gelaran Al-Farabi diambil sempena nama tempat kelahirannya. Beliau hidup di zaman Dinasti Abasiyyah di bawah pemerintahan Saifuddaulah. Bapanya berketurunan Parsi dan ibunya berdarah Turki. Bapanya pernah menjadi seorang panglima tentera di bawah kerajaan Turki.

MENURUT Al-Farabi, melalui pandangannya mengenai politik dan kemasyarakatan yang dihuraikan secara panjang lebar di dalam kitabnya iaitu Ara’l Ahlil Madinah al- Fadhilah, politik menduduki tempat yang penting di dalam Negara.

Ini kerana politik merupakan saranan penting bagi manusia untuk memperoleh kebahgiaan dan kesejahteraan di dalam sesebuah Negara. Politik adalah focus utama dalam membena struktur sesuatu masyarakat

Dalam usaha memperolehi kebahgiaan dan kesejahteraan
Ini manusia tidak boleh tidak mesti bekerjasama atau tolong menolong antara satu sama lain untuk menjadi kuat dan memperolehi apa yang dihajatinya.

Pada dasarnya manusia itu bersifat lemah. Oleh itu manusia perlu berdampingan dan berkumpul dalam hidupnya. Dari perkumpulan ini terbentuklah masyarakat.

Negara yang paling baik menurut Al-Farabi dipanggil Negara Utama. Konsep Negara ini adalah berasal dari Plato (seorang ahli falsafah Yunani) yang telah menyamakan sebuah Negara adalah seperti tubuh badan manusia.

Al-Farabi berpendapat, Negara Utama adalah sama dengan tubuh badan yang sihat. Seluruh anggotanya saling bekerjasama untuk membantu serta memelihara tubuh badan tersebut supaya sentiasa berkeadaan baik.

Setiap anggota tubuh badan saling mengetahwi tugas masing masing dan melaksanakan tugas itu mengikut kadar yang telah ditentukan. Maka tidaklah berlaku tangan mengambil alih tugas kaki begitulah sebaliknya

BAGI yang ingin menjadi ketua Negara atau pemimpin, Al-Farabi menetapkan 12 syarat utama yang harus dimiliki:


1. Sihat anggota tubuh badan.
2. Baik pemahaman dan pemikiran.
3. Cerdik dan bijak.
4. Bahasa yang lembut dan baik.
5. Mencintai ilmu pengetahwan.
6. Tidak gairah kepada makan minum dan perkahwinan
7. Mencintai kebenaran dan membenci penipuan.
8. Berjiwa besar dan mulia.
9. Tidak mencintai harta dan kebendaan.
10. Bercita cita tinggi, berani dan tidak lemah mental.
11. Adil dan tidak sukar untuk memimpin.
Cintakan keadilan dan benci kepada kezaliman.

Oleh itu, seorang pemimpin atau ketua Negara yang berkelayakan itu mesti memenuhi syarat di atas.

Demikianlah garis panduan yang diberikan oleh Al-Farabi dalam pembentukan sebuah Negara memerlukan kerjasama dari semua anggota masyarakat. Pemimpin pula perlu kepada sifat yang berkelayakan untuk memimpin masyarakat tersebut.

Al-Farabi, disamping sebagai Tokoh Falsafah Islam , beliau juga sebagai Tokoh Intelektual Islam yang mempunyai pandangan tersendiri yang boleh dianggap sebagai usaha revolusi di dalam bidang pemikiran Islam khususnya kemasyarakatan.

Beliau merupakan antara perintis perintis ulung yang berjaya menjadikan institusi falsafah sebagai sasaran untuk mencapai kebahgiaan dan kesejahteraan khususnya dibidang pembentukan sebuah Negara.

Melalui institusi ini juga beliau telah menampilkan teori teori hidup bermasyarakat dan berpolitik yang tidak bersalahan dengan Al-Quran dan Hadis.

http://abzar56-blog.blogspot.com/

abu zaki ab.razak

Pelancaran PTRS

Pelancaran PTRS

Hamster